Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 124425 sökträffar

IYPT

Vill du handleda ett gymnasiearbete i fysik och samtidigt bidra till en internationell fysiktävling? Varför inte haka på IYPT - Unga Fysikers Världstävling?  International Young Physicists Tournament (IYPT) är en av världens största tävlingar inom fysik. Närmare ett trettiotal länder deltar och i Sverige har tävlingen mer än 15 år på nacken. 17 öppna forskningsproblem Målet är att gymnasieungdomar

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/elever/fysiktavlingar/iypt - 2025-03-19

Wallenbergs fysikpris

Wallenbergs fysikpris (tidigare Skolornas fysiktävling) är en tävling som anordnas av Svenska Fysikersamfundet med ekonomiskt stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Tävlingen riktar sig till elever i årskurs 2 och 3 på gymnasiets naturvetenskaps- eller teknikprogram (eller annat program med fysik). Kvalificeringstävling Tävlingen består av en kvalificeringstävling och en fi

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/elever/fysiktavlingar/wallenbergs-fysikpris - 2025-03-19

Snurriga cylindern

Årskurs: Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Få ett plaströr med en markering i var ände att rotera runt två axlar på en och samma gång och skapa intressanta mönster. Rörets längd avgör ditt synintryck. Material Ungefär 60 centimeter plaströr med en diameter på cirka 1,5 centimeter. En bågfil (liten metallsåg). Märkpenna (vattenlöslig). En jämn bordsyta. En genomskinlig yta, till exempel ett

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/snurriga-cylindern - 2025-03-19

Omöjliga stapeln

Årskurs: 4-6, 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Träbitar i en stapel kan förskjutas så att den översta biten ligger HELT utanför biten i botten - ett till synes dramatiskt brott mot fysikens lagar. För att lyckas måste man börja uppifrån och sedan arbeta sig nedåt. Den förskjutna stapeln visar sig följa ett tydligt, matematiskt mönster. Material 15-20 likadana platta, rektangulära träb

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/m-o/omojliga-stapeln - 2025-03-19

Hitta tyngdpunkten

Årskurs: F-3, 4-6, 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Här är ett mycket enkelt och slående sätt att finna tyngdpunkten hos en lång, tunn kropp - även om massan skulle vara ojämnt fördelad! Material En meterlinjal eller en pinne som är cirka 1 meter lång. Modellera eller något annat, till exempel en sax eller nyckelknippa, som kan hängas på pinnen som vikt. Experimentet Prova först att experimenter

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/g-i/hitta-tyngdpunkten - 2025-03-19

Nationella resurscentrum

NRCF samarbetar tätt med övriga nationella resurscentrum inom naturvetenskap, didaktik, matematik och teknik. Nationellt resurscentrum för biologiundervisning - Bioresurs Nationellt resurscentrum i kemi - KRC Nationellt centrum för matematikutbildning - NCM Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan - CETIS Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID

https://www.nrcf.lu.se/samarbeten/nationella-resurscentrum - 2025-03-19

Science centers

I Sverige finns det gott om science centers och NRCF har på senaste tiden samarbetat med bland andra: 2047 Science Center, Borlänge (ny flik) Curiosum, Umeå (ny flik) Technichus, Härnösand (ny flik) Teknikens Hus, Luleå (ny flik) Vattenhallen Science Center, Lund (ny flik) För att hitta ännu fler science centers besök: Svenska science centers hemsida (ny flik)

https://www.nrcf.lu.se/samarbeten/science-centers - 2025-03-19

Övriga samarbeten

NRCF strävar efter att upprätta ett brett samarbete med många olika aktörer så väl inom som utom akademin. Det kan till exempel handla om kommuner, myndigheter, organisationer eller forskningsanläggningar. Nedan listas aktuella samarbeten. CERN (Svensk lärarkurs) ESERO Sverige (ny flik) ESS (European Spallation Source, ny flik) IYPT (International Young Physicists Tournament) EOES (European Olympi

https://www.nrcf.lu.se/samarbeten/ovriga-samarbeten - 2025-03-19

Tivolifysik

Nöjesparker utgör utmärkta arenor för att iscensätta fysikexperiment! NRCF har genom ett långt samarbete med en rad tivolin tagit fram ett instruktionsmaterial, som finns samlat under fliken Tivolifysik, för den som vill komma på besök med klassen. Besök hemsidan för Tivolifysik (ny flik)

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/ovriga-resurser/tivolifysik - 2025-03-19

Analemma - Solens rörelse över himlen under året

Årskurs: 4-6, 7-9, GymnasietÄmnesområde: AstronomiI det här experimentet följer vi solens rörelse över himlen under ett helt år (!) och ritar upp dess rörelsemönster, ett så kallat analemma. Under året kan man notera att solens höjd varierar. Den står lågt på vintern och högt på sommaren.Ingen rak linjeMan kan då tänka sig att om man mäter solens läge exakt vid samma tid, till exempel middagstid,

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/analemma-solens-rorelse-over-himlen-under-aret - 2025-03-19

Kapplöpning med burkar

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Föremål med samma form och massa kan bete sig väldigt olika då de rullar nerför en backe. Hur snabbt ett rullande föremål accelererar beror delvis på hur dess massa är fördelad i förhållande till rotationsaxeln. Vilket följande experiment illustrerar. Material Två identiska kakburkar av plåt. Tio stora metallpackningar (se bild ovan) som varde

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/kapplopning-med-burkar - 2025-03-19

Tröghetsmoment och balans

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Fördelningen av ett föremåls massa bestämmer var tyngdpunkten ligger men även tröghetsmomentet och hur lättbalanserat föremålet är. I det här experimentet utgörs föremålet av en pinne försedd med en klump lera.   Material En träpinne, cirka 1 meter lång, med diametern 1-2 centimeter. En klump lera. Eltejp att sätta fast lerklumpen med. Tillver

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/troghetsmoment-och-balans - 2025-03-19

Dykaren

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Vad avgör om något flyter eller sjunker? I det här experimentet kan du visa och förklara fenomenet genom att klämma på en PET-flaska. Du får tips om tre olika sorters ”dykare” som du kan använda dig av. Dykarna kan antingen tillverkas av en pipett (ett dropprör) eller en genomskinlig kulspetspenna av enklaste modell eller utgöras av en ketchup

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/dykaren - 2025-03-19

Gyroskopiska cykelhjul

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse I den tyngdlösa tillvaron i en rymdfärja, som kretsar runt Jorden, experimenterar astronauterna med ett leksaksgyroskop. Trots att de knuffar till det snurrande gyroskopet pekar dess rotationsaxel envist åt samma håll. Alla roterande hjul har denna egenskap. Ett roterande cykelhjul kämpar till exempel effektivt mot alla försök att ändra rotati

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/g-i/gyroskopiska-cykelhjul - 2025-03-19

Flyg med Bernoulli

Årskurs: 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Det vi kallar för Bernoullis princip förklarar allt från hur höststormar kan få plåttak att lyfta till hur en frisbee flyger genom luften. Material En stor trådrulle. En bit tunn kartong. Till exempel ett visitkort eller ett spelkort. En knappnål med stort huvud. Tillverka Klipp till kartongen så att du får en bit med sidan cirka 7 centimeter lång. Tryck

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/e-f/flyg-med-bernoulli - 2025-03-19

Svävande bollen

Årskurs: 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Det är lätt att få en boll att sväva stabilt på en osynlig luftström! Försök dra bollen ut ur luftströmmen och du känner kraften som drar bollen tillbaka. Men det är inte bara luftströmmen som påverkar bollen. Med hjälp av en liten papperslapp kan du även se att bollen i sin tur påverkar luftströmmen. Experimentet ger dig också en idé om varför ett flygp

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/svavande-bollen - 2025-03-19

Resonanspendel

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse En mycket liten kraft just i rätt ögonblick kan få en mycket tung pendel att svänga med stora utslag. Material En större plåtburk eller plåthink med handtag och lock. Det fungerar även utan lock men risken är att innehållet spiller ut. Tomma, nya färgburkar kan exempelvis köpas i färghandeln. Sand eller något annat tungt att fylla burken med.

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/resonanspendel - 2025-03-19

Faller mackan alltid upp och ner?

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Har du tappat en smörgås någon gång? Landade den då med den kletiga sidan neråt? Just det! I detta experiment testar du om det verkligen är så, eller om det som kallas Murphys lag  - det vill säga lagen om att allt som KAN gå fel går fel - bara är en myt. Material Tre stora skivade formfranska, cirka 100 skivor. En eller helst flera brödrostar. Ett

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/e-f/faller-mackan-alltid-upp-och-ner - 2025-03-19

Hitta kroppens tyngdpunkt

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Hur högt en människa kan hoppa beror på hur högt hon förmår lyfta sin tyngdpunkt. Men var finns kroppens tyngdpunkt och kan vi påverka tyngdpunktens läge i kroppen? Med hjälp av en bräda får du svar på frågorna. Material  En cirka 2,5 meter lång bräda, 25 centimeter bred och minst 2-3 centimeter tjock. En kloss eller något liknande som kan fun

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/g-i/hitta-kroppens-tyngdpunkt - 2025-03-19